Början till något nytt!

Någon kanske minns att vi förra sommaren var och tittade på ett litet torp i Tortunatrakten men som inte alls passade oss när det väl kom till kritan.

I vintras var vi och tittade på ett hus alldeles i närheten av vår lägenhet i stan men kom fram till att det ville vi inte ha...det var inte vi!

Vi har inte varit speciellt aktiva för det har mest varit något vi haft som en lekande tanke. Den 3:e april åkte vi ut till torpet (som vi hyr) för att förbereda min femtioårsdag som inföll på fredagen och på kvällen satt jag och lekte med min telefon och fick för mig att jag skulle titta på Hemnets app för att se om det fanns några roliga hus närheten och upp kom en fantastisk liten röd stuga i ett skogsbryn!



Vi bestämde oss för att när födelsedagen var över skulle vi åka och titta på huset för allt kändes så perfekt. Hela påsken ägnades åt drömmar runt den lilla röda stugan.

Torsdag efter påsk fick vi äntligen till en visning av huset och det var många (tre) pirriga dagar att vänta. Natten innan drömde vi båda om visningen.

När vi kom ut till huset kände jag direkt att här vill jag bo, ingenting kan bli bättre! Dessvärre märkte jag genast att så tyckte inte Blivande, han var mycket avog och såg genast en massa fel vilket gjorde att jag kopplade bort lite av min upptagningsförmåga. Jag tittade och tittade men tänkte att det spelar ingen roll för vi kommer inte att köpa detta.

Hemma i soffan försökte jag få Blivande att förklara hur det kändes, vad som vad fel men fick inga bra svar. Han var mest tyst och jag bladdrade på om det kan man göra och så skulle det kunna bli samtidigt som jag försökte lägga band på mig själv för att inte göra honom mer förvirrad. På fredagen skulle vi ju till banken för att få ett lånelöfte, det kunde ju vara bra att ha oavsett om det blev det här huset eller om vi hittade något annat intressant. Blivande tyckte att det handlade om alldeles för mycket pengar för huset vilket gjorde att jag fick plocka fram och visa på Hemnets sida vad man fick för pengarna och då började han inse vad jag redan insett....vi skulle få mycket för pengarna!!

På fredagen när vi vaknade hade han sovit på saken och var nästan lika tänd på idén som jag var, så ner till banken och därifrån gick vi med ett lånelöfte. All heder till Nordea som hela tiden varit så hjälpsamma både i vårt fall och sonens i höstas då han köpte sin lägenhet.

När jag kom hem ringde jag genast mäklaren och la ett bud, ett bud som var långt under utgångspris men lite lagom över en annan budgivares, sen satte väntan igång. Vårt bud kom som ett sms och jag förstod att vi skulle kunna följa budgivningen via sms. Inga fler sms kom!
Handlingsförlamade åkte vi ut till torpet och funderade på hur detta skulle sluta. I ena stunden planerade vi flytten och i andra så tänkte vi att det blir nog inget. Normalt sett så hade vi börjat vårbruket i torpet men inget fick vi ur händerna. Vi gick runt om pratade OM vi "får" huset så ska detta med och detta får vara kvar. Detta OM blev som ett jobbigt mantra...

På måndagen ringde mäklaren och berättade att vårt bud var högst och att den andre budgivaren dragit sig ur då vårt bud passerade hans max. Men, säljarna kunde inte ta något beslut, de ville ha mera för huset och den ene parten var på konferens så vi skulle få besked på tisdagskvällen.

På tisdagens kväll ringde mäklaren igen, här ska Ni veta att vi hela tiden var på helspänn för vi det här laget hade vi bestämt oss...vi skulle bo i den lilla röda stugan i skogsbrynet! Han berättade då att säljarna ville ge huset en visning till för att försöka få upp priset. Efter lite diskussioner så kom Blivande och jag fram till att vi också väntar. Vi hade förväntat oss ett motbud från säljarna men icke och då la inte vi heller nåt.

På lördagen var det åter visning och vi passade på att åka ut och kika igen eftersom den första visningen blev lite konstig för oss båda. Gammelsonen hängde på och han tyckte genast att han kunde se oss bo där! Ett par till dök upp på visningen men vi märkte genast att de nog bara var där för nöjes skull så vi åkte hem med en skön känsla i magen om att vi nog var enda intressenterna. Mäklaren lovade att höra av sig under måndagen vilket han inte gjorde. Halva tisdagen gick...sen ringde jag!!! Säljarna kunde fortfarande inte bestämma sig för vårt bud men kom inte heller med något motbud....och inte vi heller!! På onsdagen (25/4) vid förmiddagens kafferast ringde min telefon....huset var vårt!!


Bild lånad av Vicke

Nu började det snurra i huvudet med allt som skulle fixas...besiktning....sälja lägenhet i stan...säga upp en massa olika abonnemang....men först ordna tid hos banken.

Den 27:e skrev vi på papperna, 2/5 besiktade vi huset som gick igenom i princip utan anmärkningar, 3/5 visade vi lägenheten samt sålde den och på fredagen den 4 maj så var vi på banken och betalade handpenningen. Ikväll får vi handpenningen på lägenheten.

Under den här tiden har vi också rensat elva års hamstrande i stan. Ett vindsförråd som är ganska stort, ett hobbyrum och ett källarförråd...huvva vad mycket elände man har sparat!!!

Jag lovar att aldrig mera spara på bra-att-ha-saker! Jag lovar att med närvaro fundera på HUR bra saken är att spara innan jag sparar den!

Ja, nu vet Ni hur våra sista veckor har sett ut!

Kommentarer
Postat av: Pia

Grattis igen till den lilla röda stugan.. Hoppas jag får möjlighet att hälsa på där någon gång!!!

Kul också att du vänder blad, gör ett avslut och börjar på något nytt! Jag hänger med! :)

Kram!

2012-05-07 @ 12:23:59
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: TT

Jag hänger också med hit förstås!

Sitter och ler när jag läser för jag känner ju igen allt.

Nu sitter jag här i soffan i mitt nya boende och tar ett tag då och då med skurande och uppackande.

2012-05-07 @ 12:55:03
URL: http://tyratok.blogg.set
Postat av: Elisabeth

Självklart vill jag vara med på er nya resa och hoppas att min sätter fart snart ;)

Det där med bra-att-ha-saker är jobbigt och nästan allting kan du köpa igen på loppis eller second-hand om du mot förmodan saknar något!

2012-05-07 @ 20:46:37
Postat av: Cattis

börrjar med...vet du när vi varpå visnning på vårat hus...inte så ssvårt att lista ut va?

gud så roligt o följa flytten o planeringen, en dröm som gått i uppfyllese..

kram

2012-05-07 @ 21:58:19
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: TT

Jag tror de heter Dianas.

2012-05-08 @ 06:49:51
URL: http://tyratok.blogg.set
Postat av: Eva hon där i Luleå ;)

Grattis!

2012-05-08 @ 15:37:53
Postat av: Guggelutt

WOW, vad häftigt!!!

Jo, pelargonior brukar jag klara, men om jag inte är på landet och de är ute när det blir kallt om natten, då är det kört. Men växthus är nåt nytt... det skulle vara kul! Det kan bli sånt som hör till vårt nya liv. :O) Kramar

2012-05-08 @ 22:04:08
URL: http://guggelutt.blogg.se/
Postat av: Zarah

Oj, vad mycket som hänt. Grattis säger jag till husköpet! Ser helmysigt ut!

2012-06-23 @ 15:55:45
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0